Beyond democracy | За демократию

Piotr Piotrowski

[…]

Let us now take a look at Alexander Kosolapov’s »Coca-Cola. This Is My Blood«. Unlike Dorota Nieznalska, Kosolapov is an artist with an international reputation (currently living in NYC), the author of many popular works which ironically reveal mass culture’s appropriation of ideological, historical, and religious symbols. Among his best known works are transformations of Coca-Cola and McDonald’s advertisements seen through the prism of Lenin (»It’s the Real Thing«, »McLenin’s«), Mickey Mouse stylized to resemble the famous Soviet sculpture by Vera Mukhina of 1937, »Male and Female Worker«, and »Malevich Sold Here«, imitating a Marlboro ad. Kosolapov’s rhetoric and style are definitely derived from sots-art or, more precisely, from the clash of sots-art with the consumer culture of the West. He is not interested in religion as such, which did not matter either to the Russian press or to the hooligans who destroyed the »Caution! Religion« exhibition, not to mention the state prosecutor. […]

[…]

Позвольте нам теперь взглянуть на работу Александра Коcолапова «Coca-Cola. This is my Blood».

В отличие от Dorota Nieznalska, Коcолапов — художник с международной репутацией (в настоящее время живущий в Нью Йорке), автор многих популярных работ, в которых он иронически раскрывает присваивание массовой культурой идеологических, исторических, и религиозных символов.

Среди его самых известных работ — переделанная реклама Кока-колы и билборд Макдоналдса, совмещенные с образом Ленина («It’s a real thing», «McLenin’s»), образы Микки и Мини Маусов, внедренные в знаменитую советскую скульптуру Веры Мухиной 1937 года «Рабочий и Колхозница», и «Malevich sold here», имитирующая рекламу Marlboro.

Концепции и стиль Коcолапова определенно относятся к искусству соцарта или, более точно, они возникли из столкновения искусства соцарта с консьюмеристской культурой Запада.

Он не интересуется религией, его не интересуют ни российская пресса, ни хулиганы, которые разрушили выставку «Осторожно религия!», не говоря уже о прокуратуре. […]

Source: www.springerin.at